Aktualności
INFORMACJA O REALIZACJI NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 2 W PIESZYCACH
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmocnienie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury
i wiedzy.
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytetu 3: „Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych” nasze przedszkole otrzymało środki finansowe na zakup książek: 3 750 zł. Nasz księgozbiór wzbogacił się o 209 książki, w tym 21 audiobooków. Poza zakupem książek, przedszkole realizowało działania promujące czytelnictwo. Cała wspólnota przedszkolna zaangażowała się w realizację zaplanowanych działań.
Kwota przyznanego wsparcia: 3 000 zł
Kwota wkładu własnego: 750 zł
Liczba zakupionych nowości: 209.
W Przedszkolu Publicznym nr 2 w Pieszycach czytelnictwo promowane jest w bardzo szeroki i różnorodny sposób tak, aby przedszkolaki poprzez zabawę doświadczali kontaktu z literaturą. Spośród chętnych nauczycielek powołany został „Zespół do spraw promocji czytelnictwa”. Nauczyciele inicjują cykliczne spotkania
pt. „Spotkanie z książką”, na których przedstawiają dzieciom znane bajki za pomocą różnego rodzaju przedstawień teatralnych. W salach przedszkolnych utworzone są kąciki czytelnicze, a chętni rodzice zgłaszają się do głośnego czytania wybranych bajek w godzinach porannych pod hasłem „czytanie na dywanie”.
Cele naszego przedszkola:
Wprowadzenie dzieci w świat literatury.
Rozwijanie bogatego języka.
Kształcenie nawyków czytelniczych.
Wyrabianie nawyku dbania o książki.
Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, rozbudzanie ciekawości świata oraz wyobraźni.
Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
Budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem.
Zapoznanie dzieci z utworami znanych autorów literatury dziecięcej np. Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Marii Konopnickiej, Wandy Chotomskiej i twórczością wybranych bajkopisarzy.
Zachęcenie rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom.
Eliminowanie negatywnych emocji, agresji, wyciszanie dzieci.
Nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy.
Zrealizowano następujące działania:
Zakres współpracy placówki wychowania przedszkolnego z biblioteką publiczną:
spacer do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Pieszycach – spotkanie z paniami bibliotekarkami, słuchanie czytanych utworów, oglądanie książek, rozmowa na temat pracy bibliotekarza oraz funkcjonowania biblioteki,
spotkanie w przedszkolu z rodzicami w ramach czytania dzieciom,
współpraca przy zakupie książek w ramach programu – polecenie książek oraz zaznajomionej księgarni.
Ponadto zorganizowaliśmy;
1. Cykliczne zajęcia edukacyjne promujące czytelnictwo
w Bibliotece Publicznej wg kalendarza wydarzeń
2. Zajęcia biblioteczne w Szkole Podstawowej
3. Czytanie bajek - udział w ogólnopolskiej akcji "Cała Polska czyta dzieciom"
4. Dzieci poznały etapy powstawania książki oraz zawody związane z jej powstaniem.
Wydarzenia promujące czytelnictwo organizowane w ramach programu:
czytanie zakupionych książek przez rodziców oraz nauczycieli, włączanie rodziców do udziału w życiu placówki i w realizacji programu
udział w projekcie czytelniczym „Cała Polska czyta dzieciom” –
zakup książek, stworzenie kącika oraz codzienne czytanie dzieciom,
wspólne głośne czytanie bajek, baśni i wierszy przez nauczycieli, bibliotekarkę i zaproszonych gości,
samodzielne oglądanie książeczek przez dzieci.
1. Cykliczne spotkania z rodzicami, czytanie dzieciom bajek
2. Zorganizowanie konkursu recytatorskiego "Optymistyczny przedszkolak"
3. Uroczystość z okazji Międzynarodowego Dnia Książki
4. Wewnątrz przedszkolny konkurs plastyczny "Najpiękniejsze ilustracje do wierszy polskich poetów"
Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:
ustalenie w grupach z dziećmi „Kodeksu małego czytelnika”,
słuchanie audiobooków o tematyce zimowej i o zwierzętach,
inscenizacja przez nauczycieli wiersza Jana Brzechwy pt. „Kaczka Dziwaczka”
„Południowe czytanki” – codzienne czytanie bajki, rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego utworu,
obchodzenie w przedszkolu „Dzień Postaci z Bajek”.
1. Zajęcia w przedszkolnej bibliotece Malucha
2. Zagadki miesiąca "Jaką książkę mam na myśli"
3. Mój ulubiony bohater bajkowy
4. Układanie książek wg wielkości, grubości
Miejsce, w którym znajdują się wyeksponowane książki zakupione w ramach programu, np. biblioteczka, półka z książkami, szafa, sala zabaw:
zorganizowanie w każdej sali przedszkolnej „Kącik książki”,
zorganizowanie biblioteczki z zakupionymi audiobookami,
zorganizowanie biblioteki dla każdej z grup wiekowych w pokoju nauczycielskim,
utworzenie biblioteczki w pokoju nauczycielskim literatur dla nauczycieli.
1. Sale zabaw - regał z książkami
2. Przedszkolna biblioteka Malucha
3. Kącik czytelniczy w holu przedszkola
Przykłady zakupionych nowości wydawniczych dla dzieci w wieku 3-6 lat (4-8 przykładów):
Maria Kownacka "Razem ze słonkiem".
Dorota Gellner "Poeci dla dzieci. Czarodziejskie podwórko i inne wiersze".
Czytam po polski i angielsku. “Czerwony kapturek”
Patrycja Wojtkow "Poznaję Polskę" wiersze o Polsce.
Maria Konopnicka "Co słonko widziało".
Wnioski z realizacji program
Program zintegrował różnorodne działania nauczycieli, rodziców i dyrektora wokół promocji czytelnictwa w przedszkolu i w środowisku lokalnym. Wzbogacił także aspekty współpracy z biblioteką działającą w naszej gminie. Przedszkolne „Kąciki książek” w salach zostały wzbogacone o nowe pozycje książkowe, które spowodowały zaciekawienie u dzieci i zmotywowały do sięgania po nie. Dzieci miały szansę m. in. wziąć udział w ciekawych zajęciach, wybrać się na spacer do biblioteki oraz słuchać utworów czytanych przez zaproszonych rodziców. Nasze przedszkole wzięło udział w programach promujących czytelnictwo tj. „Cała Polska czyta dzieciom”. Wszystkie zaplanowane działania zostały zrealizowane.
Wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało wyraźne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką. Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki w nowoczesnej oprawie. Dostarczają małym czytelnikom radosnych emocji i wielu wrażeń, rozbudzają ich wyobraźnię i zainteresowanie tematem lub problematyką. Rozmowy na temat treści przeczytanych książek dają dzieciom możliwość podzielenia się wrażeniami i odczuciami, udziału w ciekawych i atrakcyjnych zajęciach, projektach edukacyjnych, inicjują do podejmowania nowych wyzwań i działań promujących czytelnictwo. Realizacja programu przyczyniła się do innowacyjnych działań edukacyjnych w przedszkolu.